16 septembrie 2013

Alfred Joseph Hitchcock



Alfred Joseph Hitchcock - 13 august 1899
Maestrul manipularii creative prin puterea fricii si a angoasei.

Alfred Hitchcock, regizor și producător a mai mult de 50 de filme, este considerat unul dintre regizorii cu cea mai mare influență asupra posterității. El a fost cel care a impus un stil original la Hollywood, devenind inventatorul genului horror modern. Supranumit si maestrul suspansului, Alfred Hitchcock stia cum sa-si manipuleze publicul. Pe langa genialitatea de care a dat dovada in cariera, el a fost cunoscut si pentru controversele pe care le-a iscat si pentru obsesile sale.

De unde placerea pentru suspans dus pana la extreme in calitate de regizor?
De unde obsesiile, misoginismul, fobiile si fricile?
Pentru ca el a fost un personaj dual si controversat.
Pe cat de mult putea sa-i manipuleze pe spectator cu ajutorul fricii, pe atat de putin isi putea controla propriile temeri. Explicatia o putem gasi daca ne uitam la pozitia Soarelui si a Lunii.

Cu Soarele in Leu, observam in primul rand dorinta de putere si autoritate, placerea de a fi admirat. Soarele face aspecte favorabile atat cu Neptun in Gemeni, care il predispune spre curiozitate si adaptabilitate, cu Pluto tot in Gemeni, care ii ofera puterea de a schimba filmul cu ajutorul ideilor inovative (a folosit tehnici noi de filmare pentru vremea sa si a pus bazele unui nou gen in film), cat si cu Saturn in Sagetator, care ii structureaza si consolideaza cariera. Toate bune si frumoase pana aici.

Desi bine aspectat, Soarele este in conjunctie cu Lilith si alaturi de Venus, care la randul ei este in careu cu Luna si Jupiter din Scorpion. Tot ce tine de sensibilitate, de suflet si de relatiile cu femeile se impleteste intr-o relatie total nefericita. Combinatia Leu - Scorpion (Soare – Luna) se materializeaza in nevoia de dominare si de putere duse la extreme, iar cand la aceasta se mai adauga si energia negative a careului Venus (in Leu) – Luna Jupiter (in Scorpion), omul poate ajunge sa calce pe cadavre doar pentru a obtine tot ce vrea. Sa vedem cum s-a rasfrans acest lucru in viata regizorului si a actorului.

Când spui Alfred Hitchcock, cel mai probabil îţi vine în minte stolul interminabil de păsări care atacă nemilos blonda su¬perbă fără apărare (“Pasarile”) sau străina ucisă cu sânge rece în timp ce făcea duş (“Psycho”). Hitchcock suferea din cauza obezitatii sale (Jupiter conjunct Luna) si era convins ca nicio femeie nu-l va iubi vreodata (careu Luna Venus). Dorintele refulate s-au transformat in complexe pe care Hitchcock le-a "razbunat"(Soare conjunct Lilith) intr-un mod original in filmele sale, in care imaginea femeii era injosita si manjita cu sange. Obsesia sa pentru actrite ca Grace Kelly, Kim Novak, Doris Day, Eva Marie Saint, Tippi Hedren si Janet Leigh a devenit cunoscuta la Hollywood. In filmele sale, femeile erau blonde, frumoase (Venus in Leu), dar fara personalitate, vulnerabile si victime sigure (careul cu Luna in Scorpion conjucta cu asteroidul mortii, Anubis!).
Explicatia s-ar putea gasi in relatia pe care regizorul o avusese cu mama sa, fire tiranica, care îl obliga în fiecare seară să stea la picioarele ei în pat şi să-i raporteze în detaliu tot ceea ce făcuse peste zi si il pedepsea penru orice lucru gresit. De altfel, apropiaţii re¬gizorului au suspectat mereu că ucide¬rea sau violarea protagonistelor sale era, de fapt, felul prin care se răzbuna pe mama lui.

Marte nu-l ajuta cu nimic, fiind in detriment in Balanta. Femeia care l-a obsedat cel mai mult pe regizor a fost Tippi Hedren, mama lui Melanie Griffith, pe care a inceput sa o hartuiasca sexual odata cu filmul “Pasarile”, ajungand sa-i controleze viata in cele mai mici detalii: îi alegea hainele, machiajul, bijuteriile, coafura, mâncarea, îi stabilea întâlnirile si iesirile in oras. Actrita insa l-a refuzat mereu.In sinastrie, Martele lui atinge Luna ei.

In ciuda tuturor acestor problem de caracter ca si om, genialitatea sa ca si regizor nu poate fi contestata. A reusit sa-si sublimeze toate fricile si angoasele in arta. Daca ne uitam in astrograma, l-au ajutat foarte mult energiile bine dirijate ale lui Mercur, Neptun si Pluto.

Energia mercuriana din Fecioara ii adauga meticulozitate, spirit critic si perfectionism in indeplinirea muncii sale. Este recunoscut pentru atentia la detalii si pentru constructia in cele mai mici detalii a filmelor sale. Mercur este acompaniat de steaua regala Regulus si de asteroidul Apollo. Nici nu e de mirare ca a ajuns sa fie recunoscut datorita ideilor sale. Idei ce au fost intotdeauna originale si au tinut pasul cu vremurile – a facut filme mute si alb-negru, dar si vorbite si color, a venit mereu cu intrigi surprinzatoare (Mercur careu Uranusin Sagetator). Prin film s-a recreat ca super om, si-a gasit o noua personalitate(Apollo), personalitate pe care a impus-o lumii intregi(Regulus).

Neptun, planeta creativitatii, misterului, dar si a televiziunii si a marelui ecran se afla alaturi de Pluto, planeta nasterii si a mortii, a transformarii, in Gemeni, semnul comunicarii si al schimbului de idei. Pluto e in conjunctie cu asteroidul Rigel, care aduce onoare, bogatie, glorie si faima. Neptun, planeta magician care il inzestreaza cu darul manipularii si cu o imaginatie puternica e in conjunctie stransa cu Nodul Sud. A pornit cu acest bagaj karmic in viata si felul in care a reusit sa inoveze istoria filmului e uimitor. Curios a ramas si faptul ca Alfred Hitchcock, unul dintre cei mai mari regizori din istoria cinematografiei, nu s-a numarat niciodata printre laureatii Premiului Oscar pentru regie propriu-zis, ci a primit doar un Oscar onorific pentru intreaga cariera (perechea Neptun – Nodul Sud Pluto e in opozitie cu Saturn si Nodul Nord).

Mi-au placut cuvintele sale despre fericire: ‘Numai în momentul în care sentimentele negative dispar poţi privi înainte spre un drum liber. Numai atunci poţi crea ceva cu adevărat. Asta e fericirea pe care mi-o doresc eu.”
A fost oare el liber sau fericit pana la urma?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu